Overzicht
08/02/2022

Hoe kan ik als retailer Huis aan Huis efficiënt inzetten?

Wanneer je als (fashion) retailer aanklopt bij een leverancier die Huis aan Huis-bedelingen voorziet, krijg je vaak de idee dat zo’n bedeling niet aan jou is besteed. Het enige wat in je hoofd blijft spoken, is de prijs (die ietsje duurder bleek uit te vallen dan gedacht). Terwijl jouw initiële idee was om nieuwe klanten naar jouw winkel te trekken op een leuke en attractieve manier.

 En tóch kan het

Via een folder in de bus! Papier is nog steeds een impactvolle manier om een nieuw publiek naar de winkel te brengen. Het knelpunt bij de verdeler is vaak dat zij geen advies verlenen hoe een impactvolle campagne er voor jouw merk moet uitzien. Terwijl jouw doel net is om zo veel mogelijk potentiële klanten te bereiken, liefst met zo weinig mogelijk budget. Huis-aan-Huis campagnes kunnen dit met wat extra hulp. 

Hoe werkt het? 

Bij een Huis-aan-Huis actie wordt een model gebruikt binnen het Mip - het Customer Data Platform ontwikkeld door Stratics- waarbij de selectie voor de bedeling wordt afgestemd aan de hand van de parameters die de klant aangeeft. Deze zijn gebaseerd op de strategie die hij wil volgen: dit is bvb. de aangroei van zijn klantenbestand met nieuwe klanten, het behoud van de actieve klanten, groei van de omzet op bestaande klanten of het terugwinnen van klanten die verloren zijn. 

Concrete aanpak 

Binnen het model kijkt Stratics op basis van de buurten rond de winkel(s) waar er nog potentieel is om nieuwe klanten aan te trekken. Een buurt blijft natuurlijk wel een benadering van de bedelingszones van de leveranciers, maar door middel van het invoeren van controlegroepen, kan het model verder worden verfijnd. 

Een Huis-aan-Huis actie is ideaal voor klantenwerving en winback van verloren klanten en voor het generen van traffic naar een nieuwe winkel. Voor optimale impact dien je de HaH te herhalen gedurende de eerste maanden na de opening. Voordelen zijn het hoge potentieel, HaH is goedkoper dan DM én is het ideale kanaal voor acquisitie en winback. 

The proof of the pudding is in the eating

Hoe bepaal je als retailer of een HaH actie aan de orde is? Dit is afhankelijk van de strategie die je voor ogen hebt, maar ook van de omzet die je nog verwezenlijkt op de instroom van nieuwe klanten. Vanaf 25% omzet nieuwe & herwonnen klanten/totale omzet is er zeker nog groeipotentieel en blijft een HaH actie rendabel voor het aantrekken van nieuwe klanten. Ligt dat percentage lager dan kan je beter awareness creëren via andere, meer impactvolle kanalen zoals sociale media, radio, TV en print. HaH-actie kan dus ook voor jou impactvol en efficiënt werken wanneer je het kanaal inzet voor die doelstellingen waar het het sterkst zijn rol kan vervullen: nieuwe klanten de weg naar jouw winkel doen ontdekken en bij verloren klanten terug top of mind worden!