Overzicht
14/02/2022

Eerste indrukken zijn belangrijk.

Blijvend zelfs. Hoe vaak laat jij je leiden door je eerste indruk in de verdere contacten met een persoon of een brand?
Als wij eerlijk zijn… vaker dan we denken of zouden willen.

Indien dat ook bij jou het geval is, ben je perfect normaal! Want dat fenomeen van de eerste indruk ligt blijkbaar aan de werking van ons brein. 
Malcolm Gladwell heeft er heel wat research over gedaan en zelfs een heel boek aan gewijd. De conclusie waar wij het meest verbluft over waren?
Dat eerste ‘oordeel’ hebben is normaal, maar straffer: het blijkt nog correct te zijn ook! 

De wetenschap hierover is uitermate boeiend en misschien zelfs een leuk weetje voor de eerstvolgende date… maar het is ook een cruciaal en niet te onderschatten element in je marketing- en klantcontacten.

Denk even kritisch en eerlijk met mij mee: 
  • Weet jij hoeveel eerste indrukken je (brand) per jaar aangaat? Via media, op straat, in de winkel, in de huiskamer… 
  • Weet je welke indrukken het gedrag van je klanten beïnvloeden opdat ze meer of vaker kopen? 
  • Benader jij je klanten met indrukken alsof je 1 op 1 met hen in contact gaat? 
  • Weet jij welke indrukken nieuwe klanten omvormen tot trouwe klanten? 
  • Weet jij welke indrukken aanleiding geven tot klanten die afhaken? 

Als het antwoord op die vragen meestal NEE is, wees gerust… ook dat is heel normaal. 

Onze indruk (pun intended) is dat we ons allemaal bewust zijn van het belang van de eerste indruk, maar dat het niet eenvoudig is die te beïnvloeden. Die indrukken en interacties met je klanten meten leidt tot betere klantinzichten en meer weten hoe we die indrukken kunnen gebruiken om met klanten een succesvolle relatie aan te gaan.   

Daarom… Aangename kennismaking. 


Wij zijn Stratics en hopen in onze eerste indruk met jou te kunnen overbrengen hoeveel passie wij voelen voor ons vak en onze klanten. Passie die ertoe leidt om hen dagelijks te coachen, begeleiden en helpen van die eerste (en latere) indrukken met hun klanten de start te maken van een lang en vruchtbaar (liefdes)verhaal. 

Happy Valentine!

 P.S. Wil je meer lezen over de wetenschappelijke benadering van de eerste indruk, klik dan zeker door naar de blog https://assertief.nl/eerste-indruk/ die geleid heeft tot het schrijven van dit artikel.