Overzicht
22/01/2020

Reversed logistics

Data inzichten helpen om reversed logistics aan te pakken

Wie heeft het al eens niet gedaan? Je bestelt dat leuke bloesje of die strakke jeansbroek via een of andere webshop, maar meteen in 2 of 3 maten of kleuren. Want dat is het nadeel van online shoppen. Je hebt geen paskamer om meteen te checken of die blouse, jeansbroek of de kleuren je wel staan. Al zijn ook daar stilaan oplossingen aan het opkomen via artificial intelligence, virtual reality en andere innovatieve toepassingen. En daarna stuur je de items die niet passen gewoon terug. Een dure zaak voor de webshops want in de meeste gevallen is deze retourzending (vandaar ‘reversed logistics’) gewoon gratis. 

Hoe data inzetten om het gedrag van klanten te veranderen 

De webshops zijn zich meer en meer van bewust van de kost die zij moeten dragen en zoeken naar oplossingen om deze trend een halt toe te roepen. En daar kunnen data inzichten mee helpen. Want op basis van het gedrag van klanten dat gemonitord wordt, kunnen profielen opgesteld worden van klantendoelgroepen die stelselmatig producten terugsturen. 

Op basis van deze profielen zou je dan je marketing en communicatieplan kunnen aanpassen voor specifieke doelgroepen van klanten. Die krijgen dan andere gepersonaliseerde boodschappen dan de profielen waarvan je weet dat die (bijna) nooit iets terugsturen. En dat kan al tijdens het bestelproces door deze systematische ‘terugzenders’ andere boodschappen te sturen. 

Positief of negatief stimuleren 

Het gedrag van klanten veranderen, kan door positieve of negatieve impulsen te geven in communicatie. Bij het inloggen van de klant weet je over wie het gaat en welk profiel hij/zij heeft. Wanneer je die info hebt, is het eenvoudig: is het een ‘terugzend’-profiel, dan kan je al meteen bij het afronden van de bestelling laten weten dat terugzenden van producten betalend is (negatieve impuls) of de persoon laten weten dat hij/zij bijvoorbeeld extra korting op de volgende bestelling wanneer de producten niet worden toegestuurd.

Op dat moment zorgen data inzichten en daaruit voortvloeiende communicatie ervoor dat je het gedrag van je klanten mogelijk kan veranderen.