Overzicht
13/03/2018

PaaS zet eindelijk de consument in de driver’s seat

Het wordt hoog tijd dat de eindconsument in de driver’s seat plaatsneemt als het gaat om zijn of haar persoonsgegevens binnen jouw organisatie. 

Want waarom zijn we toch zo angstvallig omtrent de gegevens die we van onze klanten kennen? Is dit taboe? In zekere mate wel. Privacy is immers heilig, en terecht. 

Maar het PaaS platform wil een stukje de boundaries doorbreken die ervoor zorgen dat we angstvallig en bekrompen (toch wel ja) met deze thematiek omgaan. In aanloop naar GDPR moeten we juist het vertrouwen tussen klant en leverancier optimaliseren om samen op het scherp van de GDPR-snee te balanceren. We moeten van GDPR een opportuniteit maken waar zowel de klant als de leverancier gelukkiger van wordt. 

Tijd voor actie dus. En zo geschiedde in de catacomben van Stratics

 

PaaS is geboren : Privacy as a Service platform 

PaaS geeft de eindconsument een directe inkijk in de gegevens die een bedrijf van hem/haar verzamelt en geeft diezelfde eindconsument in datzelfde platform een duidelijk overzicht van z’n persoonsgegevens en van de verschillende soorten communicatie die hij ontvangt van de leverancier. Heel concreet: indien jij als consument regelmatig e-mails, brieven, facturen,… van een bepaald bedrijf ontvangt krijg je deze in 1 oogopslag te zien. Je kan deze communicatie dan naar believen “aan” of uitzetten”. De eindconsument (dus ook jij) bepaalt dus wat je wel of niet wenst te ontvangen. Simpel. 

Als we advocaat van de duivel spelen kunnen we uiteraard een uitgebreid pleidooi houden rond deze verpletterende verantwoordelijkheid die je “zomaar” aan de klant geeft, meer nog: hoeveel klanten gaan we wel niet verliezen door hem of haar al die vrijheid te geven? 

Kan. En inderdaad er zit een “risico” in. Je zal ongetwijfeld consumenten hebben die zich volledig van jouw radar laten verdwijnen. Maar wees nu eerlijk. Willen we die klanten wel? Of liever moeten we dan niet eerst in eigen boezem kijken? Tijd voor reflectie? Kan nooit kwaad. 

In the long run kan dergelijke oplossing zich enkel maar versterken. Het vertrouwen van de eindconsument neemt toe dankzij de absolute transparantie die je hem of haar aanbiedt en maakt dat de nieuwe privacy mindset op die manier eindelijk z’n ware toedracht kan beleven.